صالحی: یارانه مطبوعات در فضایی شفاف توزیع می شود

صالحی: یارانه مطبوعات در فضایی شفاف توزیع می شود
می 10, 2018

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یارانه مطبوعات در فضایی شفاف توزیع می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقل از خبرگزاری خانه ملت، سید عباس صالحی در جلسه علنی امروز (سه شنبه، ١٨ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات مبنی بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با چه مجوزی برخلاف مصوبه هیات وزیران اقدام به تفکیک روزنامه ها و مطبوعات در قالب دو دسته دولتی- عمومی و خصوصی کرده است، گفت: تا پیش از سال ٨٨ در حوزه یارانه ها، کاغذ به طور یارانه ارزی در اختیار حوزه نشر و مطبوعات قرار می گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم با اشاره به اینکه در آن سال ٣٢٥٤ نشریه در کشور وجود داشت، اظهار کرد: اما این رقم در پایان سال ٩٦ با توجه به مجوزهای صادره به بیش از ١١ هزار افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: مدیریت منابع مذکور در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است از این رو برغم اینکه میزان یارانه اختصاص یافته به کمتر از دو برابر افزایش یافت، اما مجوزها ٣ برابر شده است، بنابراین شرایط اقتضا می کرد تغییراتی در دستورالعمل به وجود بیاید.

صالحی با اشاره به اینکه آیین نامه هیات وزیران، تغییرات در دستورالعمل را منوط به ارجاع هیات وزیران نکرده است، افزود: بنابراین دستورالعمل توسط وزارتخانه یاد شده تهیه می شد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم درخصوص تغییرات صورت گرفته گفت: یکی از تغییرات مبنی بر این است که نشریاتی که دولتی هستند یا نشریات عمومی که منابع بالاسری مناسبی دارند، مشمول یارانه نشوند. در این بین براساس سیاست های برنامه پنجم و ششم توسعه نیز باید از بخش خصوصی حمایت شود که این مهم نیز از جمله دلایل دیگر تغییرات در آیین نامه است.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی در حوزه مطبوعات با افزایش هزینه های کاغذ، کاهش تیراژ و… مواجه شده است، افزود: بنابراین در این رقابت ناخواسته باید بخش خصوصی مورد توجه قرار بگیرد، لذا با این مبنا بحث تمایزبخشی بین بخش خصوصی و غیرخصوصی مورد توجه قرار گرفت.

صالحی بااشاره به اینکه مسئله خصولتی نیز مطرح است که با طرح دقیقی نحوه تمایز بین نشریات خصوصی و غیرخصوصی مشخص شده است، افزود: بنابراین در این راستا به اساسنامه ها مراجعه می شود و یارانه ها در فضایی شفاف توزیع می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه اگر به مجموعه ای مانند روزنامه ایران که در سوال نماینده محترم سوال کننده وجود داشت، یارانه ای پرداخت شده، با مبنای ارجاع بودجه های مستقل بوده تا به خبرگزاری رسمی حاکمیت کمک شود.

وزیر فرهنگ در ادامه افزود: زمانی که منابع یارانه ای به کمتر از ٢ برابر و تعداد مجوزها به ٣ برابر می رسد، مطابق روح قانون به ما تکلیف شده از برخی حوزه ها همچون نشریات محلی و منطقه ای، مذهبی، کودکان و نوجوانان، دفاع مقدس و … تا سه برابر حمایت شود و با توجه به موضوع در مقابل ٢ تصمیم قرار گرفتیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص توضیح داد: ابتدا آنکه همچنان همچون گذشته یارانه ها بیشتر به نشریات دولتی برسد تا غیردولتی که این به معنای ضعیف تر شدن پیش از پیش بخش خصوصی بود، دوم آنکه بتوانیم طبق همین قانون به تصمیم جدیدی برسیم، در واقع برداشت ما این است که قوانین حاکم بر همه آئین نامه ها، چه برنامه پنجم و ششم توسعه و سیاست های اصل ٤٤ قانون اساسی می گویند نباید در رقابت بخش خصوصی و دولتی باعث زمین گیر شدن بخش خصوصی شویم.

صالحی ادامه داد: از سوی دیگر طبق آنچه در تبصره یک ماده ٧ قانون آمده؛ تمام نشریات پس از دریافت مجوز نشر با پشت سر گذاشتن یک دوره ٦ ماهه می توانند در لیست حمایت قرار گیرند و روح قانون نیز مسیر تنفیذ را تعریف می کند نه آنکه بخواهد متنی علی السویه در این خصوص مشخص کنند.

وی توضیح داد: کاملا روشن است قانون علی السویه و به معنای دادن یارانه به نشریات در قالب عام به دولتی و غیردولتی نیست در واقع با توجه به آنچه در قانون آمده و تقلیل منابع باید تقسیم مشخصی صورت می گرفت.

صالحی با بیان اینکه نگاه دیگری نیز به این مصوبه هیات وزیران وجود دارد، اظهار کرد: در دولت یازدهم به دنبال کمک به مطبوعات از طرق دیگری همچون بیمه کردن خبرنگاران و ارائه یارانه غیرمستقیم و زیرساختی نیز هستیم.

وی همچنین با اشاره به انتقاد نماینده مردم مشهد در خصوص آنکه آگهی ها صرفا به روزنامه های دولتی داده می شود، توضیح داد: این موضوع به هیچ وجه ربطی به یارانه ها ندارد و سازمان های دولتی از بودجه خود این آگهی ها را سفارش می دهند و از آنجا که ارتباطی به یارانه ها ندارد نمی توانیم برای سازمان های دولتی محدودیت ایجاد کنیم چون ممکن است بگویند برای اطلاع رسانی باید به روزنامه های متعددی آگهی دهند.

وزیر فرهنگ در این خصوص توضیح داد: البته وزارت فرهنگ مانع از ارسال تمامی آگهی ها از سوی سازمان های دولتی به روزنامه های صرفا دولتی شده است و طبق آئین نامه توضیح آگهی ها برای آن ها تعریف شده است تا تمامی آگهی ها در سبد روزنامه های دولتی قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه تمام تلاش وزارت فرهنگ در دولت یازدهم جلوگیری از تکثیر نشریات دولتی است، گفت: این از افتخارات ما در این دوره است که تاکنون به یک وزارتخانه و سازمان دولتی مجوز روزنامه، هفته نامه، نشریه و … نداده ایم.

پس از سوالات پژمانفر و توضیحات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده مردم مشهد از پاسخ های وزیر قانع شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *